Kunsten at udvikle et brand er svær at mestre. Faktisk er den så svær, at mange virksomheder fravælger eller nedprioriterer at arbejde med denne disciplin. Det er en skam, idet man kan skabe en rigtig sund forretning ved at gribe branding an på den rigtige måde.
I dag skal det handle om effektiv branding – mere specifikt om branding af et rejsebureau. Guiden vil være interessant for alle, som enten ejer eller arbejder for et bureau inden for rejsebranchen. De kommende tips kan bruges af alle – såvel nationale som globale bureauer. Læs videre og bliv meget klogere på emnet.
Foretag en omfattende markedsundersøgelse
At foretage en markedsundersøgelse er måske ikke det mest interessante, du kan komme i tanke om. Det er ikke desto mindre vigtigt, at du bruger tid på research. Du skal ikke blot bruge tid på at sætte dig ind i din målgruppes behov og ønsker, men også kigge dine konkurrenter efter i sømmene.
For at skabe et unikt brand er man nødt til at differentiere sig på den ene eller anden måde. Ergo skal du gøre dig nogle tanker om, hvordan du vil skille dig ud fra mængden med dit rejsebureau. Er det gennem god service, lave priser, gunstige afbestillingsvilkår eller noget helt fjerde?
Synliggør dit brand
For at din virksomhed skal blive opfattet som et brand, skal der naturligvis markedsføring til.
Som ethvert andet moderne rejsebureau bør man foruden traditionel offline markedsføring eksperimentere med online markedsføring. Der findes bl.a. følgende former for online marketing:
- SEO
- Google AdWords
- Social Media Marketing
- Blogger Marketing
SEO kan være et godt sted at starte – især for nystartede rejsebureauer med begrænset kapital. Det kan nemlig være helt gratis at beskæftige sig med søgemaskineoptimering.
Før du går i gang med det faktiske arbejde med søgemaskineoptimering, skal du finde de rigtige søgeord. Du kan dertil benytte dig af forskellige værktøjer, som kan gøre dig klogere på, hvad dine potentielle kunder søger på. Det kan f.eks. være gunstigt at ranke på billige rejser, all inclusive rejser, familievenlige rejser og skirejser.
Husk den røde tråd
Det er ikke en dans på røde roser at få succes med markedsføring og branding.
Et stærkt brand bliver nemlig ikke skabt fra den ene dag til den anden. Det kræver hårdt arbejde og ikke mindst en gennemtænkt strategi. Det er endvidere af stor betydning, at man bevarer en rød tråd.
Du kan med fordel få professionel hjælp til at skabe en visuel identitet, så der bliver skabt en rød tråd gennem din markedsføring. Start evt. med at få designet et professionelt logo i de rigtige farver. Efterfølgende bør du etablere et samarbejde med et markedsføringsbureau med mange års erfaring.